Mi az a szövegírás?

szövegírás

A szövegírás leegyszerűsítve, tulajdonképp egyfajta marketing, azaz „piacra vitel”, méghozzá a tartalommarketing egy része. Ez viszont igen sok mindent lefed, nem olyan egyszerű és egyrétű, mint amilyennek első gondolatra tűnik. Ehhez a szakmához az ugyanis nem elég, ha valaki gazdag szókinccsel rendelkezik, és jól tud írni. Átfogó, egymásra építkező gondolatiságra is szükség van, valamint sokszor a szakterületeknek megfelelő ismeretekkel is rendelkezni kell, és érteni szükséges azt is, hogy mik az olvasói igények. Mindezeket pedig gyakorta kutatómunka előzi meg. Másképp kifejezve tudni kell gondolkodni a célközönség eszével, ismerni kell, mi érdekelheti őket s ezek alapján építeni fel a szöveget (forrás: Vidi Rita szövegíró). A jól megírt, összefüggő, megfelelően konstruált, minőségi, hiteles és bizalmat építő szöveg érzelmileg hat az olvasó célközönségre, magával ragadva azt.

A szövegírás sok mindent foglalhat magában, és általában marketing- vagy reklámszöveg megalkotását jelenti. Ennél azonban jóval többről van szó, ugyanis szövegírásnak számít pl. a célzott e-mailek, weblapok, sajtóközlemények, beszédek, televíziós szövegek, katalógusok, cikkek, hírlevelek, közösségi oldalak céges profiljai vagy posztok, blogok, termékbemutatók, használati utasítások és még sok más hasonló dolog szöveges tartalmának a létrehozása. Ez pedig nagyfokú kreativitást igényel, hiszen mind más és más stílust és szövegezést követel meg.

A szövegírás és a világháló

Nézzük az egészet az internet szempontjából, hiszen ez már önmagában is hatalmas területet fed le, és ma már az élet elengedhetetlen része! Sokan nem csak szabadidőtöltésre, kapcsolattartásra, hanem tájékozódási pontnak, információ szerzésnek is használják a világhálót, emiatt pedig fontos a korrekt, felelősségteljes, tényleges adatokra való támaszkodás egy-egy szöveg megalkotásakor.

Az internet többnyire szöveges műfaj, és mivel milliónyi ugyanolyan vagy hasonló tartalommal rendelkező oldal létezik, nem mindegy, hogy az a tartalom milyen. A jó cím és tartalom ugyanis „elad”, ha nem is konkrét terméket, de magát az érintett oldalt, ill. szolgáltatást mindenképp.

A sablonos vagy éppen hatásvadász, „tucat” benyomását keltő weblapok, blogok, cikkek stb. nem, hogy nem vonzzák az érdeklődőt, de előbb-utóbb még el is üldözik, hiszen a kíváncsiságot nem kelti fel és nem tartja ébren semmi, ahogyan az olvasót sem az üres vagy kommersz tartalom, pláne, ha hemzseg a helyesírási hibáktól. Ellenben a tartalmas, érdekes és élvezetes, kulcsszó gazdag (ez a Google keresőoptimalizálása végett kiváltképp fontos), változatos fogalmazással és hozzáértéssel, valamint összefüggő mondatokkal megírt szövegrész, illetve a megkapó szalagcímmel rendelkező téma viszont kielégíti a célközönség kíváncsiságát, és továbblapozás helyett inkább végigolvasásra inspirálja őket. Ebből pedig a legtöbbször az következik, hogy tovább „kutakodnak” az adott oldalon további hasznos olvasnivalók, ill. tartalom reményében, melyekhez segítségül hívhatók a szövegbe ügyesen elrejtett linkek.

A jó, érthető, követhető szöveg és összeállítás tehát nem csak felkelti, s ébren tartja, de ki is elégíti az olvasó kíváncsiságát, aki nem fog az elolvasása után csalódottan bosszankodni, hogy az idejét pazarolta, hanem később visszatér az oldalra, s jó eséllyel ajánlja is azt másoknak, vagy éppen az eladni kívánt terméket. A szöveg, ill. tartalom struktúrája sem mindegy, azt ugyanis a célokhoz kell igazítani, amihez tudnia kell a szövegírónak, hogy mi is az: tájékoztatás, szórakoztatás, eladás vagy bármi más, s annak megfelelően kell a nyelvi eszköztárt megválasztania a szöveghez.

Összességében

A szövegírás lényegében tehát érdeklődésfelkeltés, információnyújtás és meggyőzés, ami egyben széleskörű ismereteket és összetett látásmódot feltételez a kreatív szövegíróról, akinek a feladata, hogy olyan informatív tartalommal töltse fel az oldalt vagy az adott tárgykörű, egyéb szöveget, amely megfelel ezen alap kritériumoknak, szem előtt tartva a leendő olvasók igényeit és motivációit, hogy meg tudja szólítani őket. Amellett a szöveg céljához igazodva, gördülékeny fogalmazással alkossa meg a megfelelő hosszúságú és nyelvezetű, logikusan felépített és megfelelően tördelt, átlátható, könnyen olvasható s értelmezhető, további érdeklődésre vagy cselekvésre ösztönző szöveget.